Erlazionatutako edukia: Azpitituluak euskaraz
Narratutako bizitza bat, detaile ugarirekin apaindutakoa, errealitate hutsa baino hunkigarriagoa izan daiteke. Gure esku dago zein bertsio sinetsi, erreala ala fikziozkoa. Life of Pi pelikulan eztabaida horrekin topo egiten dugu, ez da errealitate eta fikzioaren arteko harremana zalantzan jartzen duen lehen pelikula, baina kasu honetan, pelikularen mezua espiritualagoa da. Life of Pi pelikulan, Jainkoa nola ezagutu zuen kontatzen digu Pik.
Narratutako bizitza bat, detaile ugarirekin apaindutakoa, errealitate hutsa baino hunkigarriagoa izan daiteke. Gure esku dago zein bertsio sinetsi, erreala ala fikziozkoa. Life of Pi pelikulan eztabaida horrekin topo egiten dugu, ez da errealitate eta fikzioaren arteko harremana zalantzan jartzen duen lehen pelikula, baina kasu honetan, pelikularen mezua espiritualagoa da. Life of Pi pelikulan, Jainkoa nola ezagutu zuen kontatzen digu Pik.
Pelikula moldaketa bat da eta liburua irakurri ez dudala
esan behar dut. Hori dela eta pelikularen kritika egiterakoan soilik pelikulan
ikusitakoan oinarrituko naiz (amaiera aldatu omen dute). Life of Pi pelikularen
zuzendaria Ang Lee da. Honen filmografian era askotariko pelikulak topa ditzakegu:
Sense and Sensibility, Brokeback Mountain edo Croching Tiger, Hidden Dragon,
besteak beste. Kritikak spoilerrak ditu.
Munduan duen tokia edo bete behar duen papera zein den
jakin nahi du Pi gazteak, hori dela eta zenbait erlijio “frogatzen” ikusten dugu
pelikularen hasieran (hindu-katoliko-musulmana da pelikularen protagonista). Pi
gaztearentzat gizaki ororen gainetik dagoen eta norbanakoaren patua maneia
dezakeen izate baten existentzia posiblea gauza liluragarria da. Hala ere, debozio erlijiosoa
baino garrantzitsuagoa, zerbaitengan fedea izatearen ekintza bera da, bizirauteko
ideia bati sendo heltzea.
Piren aita zoo baten jabea da. Zooak ez ditu
behar bezain beste etekin sortzen, hori dela eta Kanadara mugituko da familia
eta bertan animalia guztiak salduko dituzte. Bidaian, ekaitz gogor baten
ondorioz itsasontzia hondoratuko da. Pi gaztea bizirik irtengo da, baina
salbamendu-txalupan espero ez zuen gonbidatu batekin topo egingo du: Richard
Parkerrekin, tigre basati eder bat. Gizakia eta animalia Ozeano Barean galduta
geratuko dira, norabiderik gabe. Bien erlazioaren garapena pelikularen atal
zentralari dagokio. Pelikularen punturik indartsuena dugu hori. Bizirauteko,
tigrearekin “elkarbizitzen” ikasi behar du Pik. Atal hau, pixka bat geldoa izan
daitekeen arren, irudien aldetik oso boteretsua da.
Piren garapena:
burua, bihotza eta Richard Parkerren begirada
Bidaian aita eta amarengatik ikasitakoa praktikan jarri
beharko du Pik. Ama eta aitak errealitatea ulertzeko modu desberdinen isla dira.
Alde batetik, aitak garrantzia handiagoa ematen dio arrazoiari sentimenduei
baino. Bestetik, amak, sentimenduen alde egiten du, azaldu ezin daitekeen
horren alde, fedea eta bihotzak esaten dizunaren arabera jokatzea defendatzen
du Piren amak.
Indibiduo oro bizirik irauteko senaren inguruan hitz
egiten digu Piren narrazioak. Horretaz gain, Pirentzat, hondoratzetik bizirik
atera izana “norbaitek” edo "zerbaitek" horrela nahi izan duelako posible izan da. Pik bere burua Richard Parker tigrean islatuta ikusiko du eta izate bakar bat
bailitzan jokatuko dute.
Pik bere iragana alde batera utzi beharko du, familia
galtzeak eragindako mina gainditu behar du, eta garrantzitsuena, bere erruki sentimendua
desagerrarazi beharko du. Nire ustez gizakia eta animaliaren arteko
identifikazioa definitzeari begira badago pelikula giltzarria den eszena bat,
tigrea eta gizakiak, lehen aldiz, gauza bera ikusten duten unea.
Ozeanoa argiz, kolorez eta magiaz betetzen den gau batean,
Richard Parker tigreak ozeanoaren hondora begiratzen du, adi, liluratuta.
Ozeanoak ezkutatzen dituen altxorrak ikusten ditu, itsasoaren hondora ailegatuko
gara une horretan, hondoratutako itsasontzia ikusi arte. Tigrea gizakia bezain kuriosoa da.
Ontzira bueltatzen garenean, ez dugu Richard Parkerren begirada topatzen,
Piren begirada baizik. Trantsizio bikaina eta Pi eta tigrearen arteko erlazioaren
garapena erakusteko oso eraginkorra. Gainera ozeanoaren hondora egindako bidai
horrekin, Pik erruki sentimendua “hondoratu” behar duela defendatzen du Ang
Leek.
Pelikulan zehar, Ang Leek ikuslearen “fedea” kolokan
jarriko du Ang Leek. Behin Pi narrazioan sartuta, bere jokoaren parte garenean,
bere abentura sinetsi dugunean, narrazioaren sinesgarritasuna zalantzan jartzen
dituzten elementu berriak agertzen dira.
Amaiera: egia ote
da Pik kontatzen diguna?
Piren narrazioa errealitate eta fikzioaren edo fabularen
mugan kokatzen da: zergatik sinetsi bere istorioa? Mota honetako
planteamenduetan, gehienetan, pertsonaiaren bertsioaren alde egiten dut.
Richard Parker eta Pi banatzen diren unean, tigreak ez du
atzera begiratzen, aurrera egiten du. Pik ez du ulertzen zergatik bere lagunak
ez dion “agur” esan. Richard Parkerren antzera, Pik aurrera begiratu behar du,
itsasontzia alde batera utzi behar du, bere arimaren hondoan gordeta utzi eta
aurrera jarraitu. Patuak sekulakoak pasarazi dizkio, baina “norbaitek”
bera bizirautea nahi izan du.
Behin zibilizaziora ailegatuta, asegurukoei guri kontatu
digun istorio bera kontatzen die, baina ez dute hitz bat sinesten. Egia
kontatzeko esaten diote, benetan gertatu zena azaltzeko. Hori da zuzendariak
erakutsi digun istorioaren sinesgarritasuna zalantzan jartzen duen beste
uneetako bat. Berriz ere entzuten dugu Piren istorioa, laburtuta noski, baina
kasu honetan, animalien ordez, pertsonak ditugu. Koherentzia berberarekin
narratzen du Pik istorioa. Baina kontatzen duena magia galdu du eta askoz
krudelagoa da.
Bi narrazio biziraupen ekintza bakar baterako. Galdera: zein nahiago duzu, arrazoia ala magia?
Life of Pi fabula eder bat da, indar handiko irudiak
dituena. Pelikula ikusgarria iruditu zait, badira zenbait une non itsasoa eta
zerua “fusionatzen” diren, non mugarik ez dagoen soilik Pi, Richard Parker eta
ontzia existitzen dira. Mugarik gabeko unibertso bat sortzen du Ang Leek.
Esan bezala, zuzendariak istorioaren sinesgarritasuna
mugara eramaten du eta norberaren esku dago Piren abentura sinestea ala ez (Piren
istorioa idatzi nahi duen kanadiar gaztearen pertsonaia da gure ordezkaria
fikzioan) . Oso gomendagarria.
Erlazionatutako edukia: 'Crouching Tiger, Hidden Dragon' - Borroka komunikazio bide gisa
Erlazionatutako edukia: 'Crouching Tiger, Hidden Dragon' - Borroka komunikazio bide gisa
No hay comentarios:
Publicar un comentario