Gizon askea
izatetik esklabu izatera
Erlazionatutako edukia: 'Shame' (2011)
'12 years a slave' Steve
McQueen zuzendari britainiarrak zuzendutako hirugarren film luzea da. Benetako
gertaera batean oinarritzen da istorioa, Solomon
Northup (Chiwetel Ejiofor) musikari beltz eta askearen bizitzan konkretuki.
Somolon familiarekin bizi da New Yorken eta lan bila dabil. Bi gazte zirku
baten parte izatea eskaintzen diote, eurek antolatutako espektakuluaren izarra.
Bi ezezagunen proposamen erakargarri hori onartzen du Solomonek. Aukera okerra.
Egun hartatik aurrera bere bizitza infernu bat izango delako. Bi ezezagunek
Solomonen edarian droga botatzen dute, eta inkontziente dagoela esklabu gisa
saltzen dute. Diru apur batengatik Solomoni
askatasuna kentzen diote, kondenatzen dute.
Solomonen indar fisiko eta,
batez ere, indar psikologiko handia izan beharko du aurrera egiteko. Hasieran
euren askatasuna berreskuratzeko borrokatzeko prest egongo da. Baina gizon aske
bat dela adierazten duen dokumentaziorik gainean ez damanez, ez du aukerarik
izango. Louisianako kotoi plantazio batean lan egingo du. Hemendik aurrera
Solomonen infernurako jaitsiera hasten da, gizon libre bat izatetik esklabu
izatera igaroko da, nahiz eta onartu ez. Istorioak ez du talde-masa borrokarik
erakusten ezta borroka heroikorik ere, borroka indibiduala da. Gainera
esklabuen bizi baldintza latzak erakusten ditu zuzendariak, jabeentzat gizakiak
baino ondasunak ziren. Esklabuek jabeei dieten beldurra ikaragarria da,
horregatik keinu edo akzio txikiena ere ausardia bat izan daiteke, adibidez,
hitz pare bat partekatzea ala ur trago bat eskaintzea. Bortizkeria ez da soilik
fisikoa, psikologikoa ere bada.
Zuzendariaren aurreko
pelikuletan gertatzen den bezala, drama ez dago diskurtso epikoekin apainduta,
istorioa berez indar dramatiko nahikoa du. Errealitate tragiko bat erakutsi
nahi digu eta modu gogor eta zuzen batean egiten du. Bere estiloa oso efektiboa
da, eraginkorra eta ez-erosoa. ’12 years
a slave’ pelikularen lehenengo erdian narrazio ez lineal baten alde egiten
du, eta bigarren atalean narrazio nahiko konbentzional baten alde. Bere
filmografian ohikoak diren plano sekuentziak alde batera uzten ditu, baina
plano zehatz luzeak mantentzen ditu. Eszena askotan ez dago elkarrizketen
beharrik, ikusleak badaki zer gertatzen ari den une oro, eta istorioaren krudeltasunaz
jabetzen da.
McQueen istorioak kontatzeko
modu nahiko definituta duen zuzendaria dela iruditzen zait. Egiten dituen
aukerak bikainak izan ohi dira: plano konposaketari dagokionez, argazki lanari
dagokionez, aktore taldearen zuzendaritzari dagokionez, girotzea, arropak,
zenbait objektuei ematen dien garrantzi narratiboa… Neurri handiago ala
txikiago batean zuzendariaren pelikulak inpaktu handia dute niregan. ‘Hunger’en gatazka modu oso zuzenean
garatzen du, ‘Shame’ pelikula oso
konplexua da eta ez-erosoa, eta azken hau, ’12
years a slave’ baliteke gaur arte bere pelikula osoena izatea.
Irudiaren tratamenduaz aparte, soinu tratamendua aipatzea merezi du ere. Soinuaren tratamendua interesgarria eta oso ona iruditu zait. Trumoi soinu mehatxagarriak, itsasontziaren soinua uraren kontra kolpatzerakoan (Solomonek jasotako kolpeen soinuaren parekoa). Soinu banda, Hans Zimmerrek konposatutakoa, musikalariaren beste lan batzuk burura ekar ditzake, baina eszenei indarra gaineratzen dio. Esan bezala, soinu lanketa interesgarria.
Askatasunetik esklabutzara,
Solomon Northupetik Plattera
Atal honek spoilerrak ditu
Pelikulak Solomonen
ezinegona nola erakusten duen gustatu zait, nola pasatzen den “biziraun” nahi
izatetik, “bizitzearekin” konformatzera.
Lehenengo umiliazioa bere
izenarekin lotuta egongo da, saltzen duten unetik ez da Solomon Northup izango,
bere esklabu izena Platt izango da.
Jabe desberdinak izango ditu, batzuk besteak baino atseginagoak. Ford (Benedict Cumberbatch) “atseginena”
izango da, eta Edwin Epps (Michael
Fassbender) sadikoena. Bigarren mailako pertsonaiak ongi garatuta daude eta
pertsonalitate zehatzak dituzte. Esan bezala, Ford Solomenekin atsegina da,
biolina jotzeko duen trebezia miresten du. Solomonek berdina izango balira
bezala tratatzen duela pentsatzen du, euren iritziei kasu egiten die,
zoriontzen du… Baina errealitatea ez da Solomonek uste duen bezain “erosoa”.
Biolina. Solomonen garapenari begira
esanguratsua iruditzen zaidan objektua da biolina. Noizbait aske izan zela
gogorarazten dio biolinak, familia baita ere. Solomon ikasketak dituen gizona
da, musikari ona. Orain bere jarrera aldatzera behartuta dago, bere ezagutzak
izkutatu behar ditu zigortua ez izateko. Pelikularen hasieran biolina afinatzen
du, amaieratik gertu forman parekoa den eszena bat ikusten dugu, baina
oraingoan biolinaren kordak apurtzen dira, eta Solomonek biolin osoa apurtzen
du. Bere askatasuna desagertu egin da, esklabu izatera kondenatuta dago, eta
dirudienez, onartzen hasi da.
Gero, badago beste bi pareko
eszena. Bi dantza. Lehenengoan Solomon New Yorken dago musika jotzen
lagunartean. Bigarrenean aldiz, Solomon jende Louisianako nagusientzat jotzen
ari da, baina oraingoan mozorrotuta daude. Iparraldeko gizartea hegoaldeko
gizartearen kontra, dantza berbera. Solomon nekatuta dago. Lehenengoan
gizartean integratuta dago, bigarrenean ez. Bi eszenak partekatuz oraindik
gauzak aldatzeko, integrazioa lortzeko lan asko egin behar dela uler dezakegu,
integrazioa oraindik errealitatea baino “antzerkia” zen.
Biolina Solomonentzat, txerriak Michael Fassbender pertsonaia gorrotagarriarentzat. Hau da, ondoko eszenak idea hori islatzen duela pentsatzen dut. Edwin Solomonen atzetik dabil, esklabua zigortu nahian, baina esklabuak txerriak inguratzen dituen bitartean, bere jabea barrura sartzen da, erortzen da, zikintzen da, beste txerri bat baino ez da. Esan bezala, espazioen aukeraketa ona eta aktore zuzendaritza bikaina.
Dekadentzia, Solomonek esperantza mantentzen saiatzen da baina gero eta fede gutxiago du, eta hori ‘Roll Jordan Roll’ abesten duen eszenan ageri da. Solomon gizon aske bat dela ez du ahaztu nahi, indar guztiak jartzen du horretan, noizbait bere bizitza berreskuratuko duela pentsatzen jarraitzen du, baina eszena honen badirudi bere esklabu kondizioa onartzen duela lehen aldiz. Ordurarte beti aparte mantendu da, orain lehen aldiz, abestira batuko da. Eszena esanguratsu eta hunkigarria, Solomonek hondoa jo du. Hemendik aurrera, jabearen aginduak beteko ditu, erresistentzia erakutsi gabe.
Biolina Solomonentzat, txerriak Michael Fassbender pertsonaia gorrotagarriarentzat. Hau da, ondoko eszenak idea hori islatzen duela pentsatzen dut. Edwin Solomonen atzetik dabil, esklabua zigortu nahian, baina esklabuak txerriak inguratzen dituen bitartean, bere jabea barrura sartzen da, erortzen da, zikintzen da, beste txerri bat baino ez da. Esan bezala, espazioen aukeraketa ona eta aktore zuzendaritza bikaina.
Dekadentzia, Solomonek esperantza mantentzen saiatzen da baina gero eta fede gutxiago du, eta hori ‘Roll Jordan Roll’ abesten duen eszenan ageri da. Solomon gizon aske bat dela ez du ahaztu nahi, indar guztiak jartzen du horretan, noizbait bere bizitza berreskuratuko duela pentsatzen jarraitzen du, baina eszena honen badirudi bere esklabu kondizioa onartzen duela lehen aldiz. Ordurarte beti aparte mantendu da, orain lehen aldiz, abestira batuko da. Eszena esanguratsu eta hunkigarria, Solomonek hondoa jo du. Hemendik aurrera, jabearen aginduak beteko ditu, erresistentzia erakutsi gabe.
No hay comentarios:
Publicar un comentario