Erlazionatutako edukia: 'Azpitituluak euskaraz'
Germain (Fabrice Luchini) ikasleen idazlanak irakurtzeaz nazkatuta dago… Claudek (Ernst Umhauer) idatzitako idazlanarekin topo egiten duen arte. Claudek idatzitako testua bitxia da, bertan ikasleak bere lagun baten familiari eta etxeari dien miresmena adierazten du. Horretaz aparte, familia horren etxean sartzeko eta familia horren “kide” izateko duen intentzioa agerian uzten du testuetan. Clauden idazlanak “jarraituko du” misteriotsu batekin amaitzen dira, modu horretan itxaropenik ez zuen irakaslearen esperantzak berpiztuz. Kapituluka banatuta dauden idazlanak ikusita, Germainek ikasleari laguntza eskainiko dio: testua era egokian garatzeko gomendioak emango dizkio gazteak duen potentziala garatzeko. Hasieran ariketa hutsal bat baino ez dena, ariketa narratibo hipnotiko eta manipulatzailea bihurtuko da.
Germain (Fabrice Luchini) ikasleen idazlanak irakurtzeaz nazkatuta dago… Claudek (Ernst Umhauer) idatzitako idazlanarekin topo egiten duen arte. Claudek idatzitako testua bitxia da, bertan ikasleak bere lagun baten familiari eta etxeari dien miresmena adierazten du. Horretaz aparte, familia horren etxean sartzeko eta familia horren “kide” izateko duen intentzioa agerian uzten du testuetan. Clauden idazlanak “jarraituko du” misteriotsu batekin amaitzen dira, modu horretan itxaropenik ez zuen irakaslearen esperantzak berpiztuz. Kapituluka banatuta dauden idazlanak ikusita, Germainek ikasleari laguntza eskainiko dio: testua era egokian garatzeko gomendioak emango dizkio gazteak duen potentziala garatzeko. Hasieran ariketa hutsal bat baino ez dena, ariketa narratibo hipnotiko eta manipulatzailea bihurtuko da.
Alde batetik, François
Ozonen pelikulak errealitate eta
fikzioaren arteko joko bat planteatzen du. Bestetik, ikusleek duten/dugun “manipulatzeko prestutasuna” eta behatze
nahia kolokan jartzen ditu. Clauden testuen protagonistak pertsona errealetan
oinarrituta daude, lagun baten gurasoak dira eta denbora luzez ikuskatzen eman
duen etxea horretan sartzea finkatu du helburu gisa. Bere idazlanetan Claude errealitate hori “txukuntzeaz” arduratzen
da, zenbait egoeretan gehiegi dramatizatuz. Istorioa, pertsonaiak eta
irakurle/ikusleak nahi bezala maneiatzen ditu.
Claudek hitzek duten “boterea”
ongi maneiatzen daki. Irakasleak hasieran kuriositatea sentituko du, gero
behatzaile/vouyer bihurtuko da,
Clauden narrazioaren parte bihurtuz.
Ikuslea Germainen tokian
kokatzen da, eta irakaslea bezala, pixkanaka Claudek kontatzen duen istorioan
inplikatzen doa. Nolabait, Claudek deskribatutako “fikzioa” bien errealitatea bihurtzen da. Noiz amaitzen da pertsona
eta noiz hasten da pertsonaia? Zer da erreala eta zer fikzioa? Pelikularen
hasieran errealitatea eta fikzioa edo Clauden narrazioa modu paraleloan aurrera egiten dute, baina
apurka-apurka distantzia hori estutzen doa, gurutzatu arte. Joko narratiboaren
menpe daude.
Claude-i idazlea gustatzen
zaio, baina gauza guztien gainetik, behatzea eta narratzaile izatea (kontrola
izatea) gustatzen zaio. Inguruan dituen horiek bere istorioaren pertsonaiak
baino ez dira eta nahi bezala manipulatzen ditu. Euren interesa piztu du, euren
“sarean” erori dira. Horretaz aparte, Claudek bere desira ezkutuak idazlanetan “askatzen”
ditu.
Claude, Germain (eta
ikuslea) voyeurrak dira, ingurukoen
bizitzak behatzea gustatzen zaie. Ikusleak “laugarren horma” ospetsua
zeharkatzen du, engainua ikusten du eta Germainen antzera, protagonistaren
manipulazioaren lekuko eta biktima da. German
obsesionatzen hasten da, harrapatuta dago, berak
sortzen lagundu duen istorio batean galduta.
Germainen pertsonaiaren jarrerari dagokionez, badago eszena bat
non (nire ustez) Clauden “jokoan” guztiz inplikatzen hasten den. Germain
emaztearekin zinemara doa eta Clauden testuez mintzatzen dute, biek gazteak
eskaintzen ari dien espektakuluarekin ondo
pasatzen dute, bere fikzioarekin. Claudek eskaintzen dien pantaila edo leihotik begiratzea ere gustatzen zaie. Inplikatuta
daude.
Pelikularen parte “metafilmikoari”
dagokionez, irakasleak ikasleari narrazio on baten oinarriak zeintzuk diren
azaltzen dizkio. Narrazioetan, pertsonaiek helburu argi bat izan behar dute eta
hori lortzeko bidean aurkitutako oztopoak gainditu beharko dituzte. Teoria hori
praktikan jartzen da pelikulan. Claudek oztopo “literarioak” gainditzen ikasiko
du eta bere esku egongo da bere mentore izandakoaren gomendioak jarraitzea ala
ez. Ikasitakoa aplikatuz, irakasleak bere istorioan duen papera zein izango den erabakiko du.
‘Dans la maison’ pelikula gustatu zait, lehen unetik harrapatu nau eta “manipulatu”
nau. Hurrengo eszenan zer gertatuko ote denaren zain gaude etengabe, arreta
galdu gabe. Pelikulak erritmo ona du, zuzendariak
badaki ikusleari noiz “atseden eman” behar dion (adibidez, arte galeriaren
bigarren mailako traman).
Fabrice Luchini eta Ernst
Umhauersek egindako lana aipatzekoa da. Lehenak desesperazioa eta obsesioa
ageri du, Claudek idatzitako istorioa bere “infernua” izango da. Bigarrenak,
perfektua irudi zait rol horretarako, gazte misteriotsu eta manipulatzailea,
zoramenetik hurbil dagoena. Pelikula ona, misteriotsua, zenbait une
dibertigarriekin eta oso entretenigarria. Amaieran dena kontrola galtzen duen
arren, ongi funtzionatzen du, arreta mantentzea lortzen duelako. Amaierako
eszenan, ez dugu behatzen jarraitu nahi…
ala bai?
No hay comentarios:
Publicar un comentario