Batzuetan
harritzekoa dirudi gaur egun maisu lan gisa onartuta dagoen pelikula batek bere
egunean merezi zuen arrakasta lortu ez izana. Hori gertatu zen, “To be or not to be” komedia
beltzarekin. Ernst Lubitschek 1941an
grabatu zuen pelikula hau eta baliteke mota honetako komedia bat grabatzeko une
aproposena ez izatea. Pelikulak nazismoa eta Hitler barregarri uzten zituen.
Baina, garai hartan, ikusleek Lubitschen pelikularen mezua gaizki ulertu zuten,
eta batzuentzat pelikulak nazismoa baino, erresistentzia polakoa barregarri
uzten zuen.
Varsovia, Bigarren
Mundu Gerra. Egunero, nahiko ezaguna baina ez ospetsuegia den aktore talde
batek, William Shakespearen ‘Hamlet’
antzezten dute. Erregistroz aldatzeko saiakeran, konpainia Hitlerri buruzko
antzezlan bat prestatzen ari zen. Zoritxarrez, “arazoak saihesteko”
aitzakiarekin, antzezlan hori egitea debekatzen diete.
Josef Tura (Jack Bemny) antzerki konpainiaren aktore nagusia da, nahiko harroputza
gainera. Maria Tura (Carole Lombard) bere emaztea da. Ederra eta pixka bat
harroputza ere, jarraitzaile bat du amorante gisa. Orokorrean, biak berekoiak
dira, euren arrakastan soilik pentsatzen baitute. Gauero, ‘Hamlet’ antzezten dagoenean, egoera bitxi bat gertatzen da Josefen
aurrean. “To be or not to be” hitzak
esan bezain pronto, teniente gazte bat aulkitik altxatu eta aretotik irteten
da. Teniente gazte hori (Robert Stack), emaztearen amorantea da.
Gerraz pizterakoan,
teniente gazteak alde egingo du. Atseden une batean, tenienteak, konturatu
gabe, espia nazi bati erresistentziarekin kolaboratzen duten pertsonen izenen
zerrenda emango dio. Horren ondorioz, egun batetik bestera, Mariak espioitza
trama batean murgilduta ikusiko du bere burua. Lankideak salbatzeko asmoarekin,
antzerki konpainiak plan perfektu bat prestatu du: Gestaporen kideak izango
balira bezala jokatuko dute dokumentu batzuk lapurtzeko. Egoera ezin hobea
zentsuratutako antzezlana antzezteko. Orain ez dago berekoikeriarako tokirik.
Kaosa hastear dago.
Lubitsch “ukitua”
Pelikulan zehar
aktoreek etengabe ateak ixten eta irekitzen dituzte. Ateak Lubitschen
filmografian elementu klabeak dira; Lubitschek ikusleari eman nahi dion
informazioa banatzeko eta maneiatzeko elementu paregabea. Ikusleak pertsonaia
baino gehiago daki, eta kasu honetan, ondo pasatzen du pertsonaiek antolatzen
ari diren iruzurraren parte izatean. Euren egiak eta gezurrak ezagutzen ditugu.
Esan bezala, ikusleak elipsi horiek beteko ditu. Baina, zenbatekoa da
Lubitschek ezkutatzen digun informazioa?
Hori da Lubitschen
ukituaren gauza bitxiena. Ekintza asko ez ditugu ikusten, ezkutatzen
dizkigulako, baina ikusleak, badaki zer gertatzen ari den horietan. Ate itxien
atzean dagoen espazio hori Lubitschek ikusleari esklusiboki eskaintzen dion
espazioa da. Horregatik erraza da bere istorioetan inplikatzea.
‘To be or not to be’ komedia beltza bikaina da; azkarra, dibertigarria,
dinamikoa, erritmoarekin, teatrala, espazioen erabilera egokia duena eta
gainera, serioa. Eszena bakoitzak biraketa berri bati hasiera ematen dio.
Baliteke, ‘Ninotchka’rekin batera,
zuzendariren pelikula ospetsuena izatea. Oso gomendagarria.
No hay comentarios:
Publicar un comentario