Erlazionatutako edukia:
“Tell the
truth” Albuquerqueko
egunkari txiki baten leloa da. Egunkari horren erredakziora Charles Tatum (Kirk
Douglas) lan bila joango da. Tatumek kazetaritza sentsazionalista odolean
darama; istorio on bat idazteko edozer egiteko prest dagoen kazetaria da.
Erredakzioaren leloaren kontra egitea ez dio batere kezkatzen. Printzipio
argiak ditu: interes publikoaren arreta deitu behar duen albiste bat sortzerako
orduan, etika eta moralarentzat ez dago tokirik.
Bere lan metodoak
kolokan jartzen dituztenean, bere albisteak “sentsazionalistak” baino sentimentalak direla defendatzen du
Tatumek. Baina egia esanda, bere hitzak sinestea ez da batere erraza.
Herrialdeko egunkari garrantzitsuenetatik kaleratu dute, salaketa ugari jaso
ditu… Anbizio handiko pertsona harroputz,
berekoi eta manipulatzailea da. Eskrupulu gutxiko kazetaria. Esan bezala,
Tatumek badaki istorio on bat sortzen, eta are garrantzitsuago, gertaera mota
zehatz batzuen aurrean iritzi
publikoaren jokaera eta erantzuna nolakoa izango den badaki.
Orain, herri
aspergarri horretan harrapatuta dago. Bertan ez da ezer interesgarri gertatzen,
albiste perfektuarekin topo egiten duen arte: gizon bat lur jausi batean
harrapatuta dago ihes egin ezinik. Eskuartean duen materiala ikusita, testua
egituratzen hasten da (pertsonaia desberdinak eta guzti). Albiste horrekin kazetaritzaren
gailurrera igoko dela uste du. Horretarako lortu behar duen lehengo gauza biktimaren erreskatea ahalik eta gehien luzatzea
izango da. Albistea laster zirko mediatiko batean bilakatuko da. Are
gehiago, bertara hurbiltzen diren kuriosoak fama une bat lortzeagatik
borrokatzeko prest egongo dira.
Wilderrek
zuzendutako beste zenbait pelikuletan gertatzen den bezala, ‘Ace in the hole’ (edo ‘The Big Carnival’) pelikulan ezer ez
da dirudiena. Guztiek gezurra esaten dute, eta horren lekuko gara. Pertsonaia
guztiek diote euren helburua biktima laguntzea dela, baina errealitatean euren
jarrerek guztik kontrakoa erakusten dute.
Adibidez, Lorrainen jarrera, biktimaren emaztea.
Aspertuta bizi den emakume bat da, bere gasolindegian arraroa da bezeroak
ikustea. Ez du egoera gehiago jasaten eta alde egin nahi du. Ez dio axola
senarraren egoera latza. Hala ere, Tatumek saltzen dion ideia erakargarria
entzun ondoren, jokoaren parte bihurtzen da. Behin albistea publikatuta, bere
gasolindegia bezeroez betetzen da, hau da, diru kantitate itzelak irabazten
hasten da. Emakumea Tatumen puzzlearen pieza bat baino ez da, albistearen beste
faktore bat besterik ez. Antzeko zerbait gertatzen da tokiko sheriffarekin.
Kasu honetan, biktimaren erreskatea luzatzeko prest egongo da, trukean Tatumek
sheriff izateko kanpainan lagundu beharko dio sheriffari.
‘Ace in the hole’ pelikulan, giza jokabidearen alde ilunena
erakusten digu Wilderrek. Drama eta zine beltza nahasten dira pelikulan, pertsonaien
ekintzen oinarrian desira, anbizioa eta
berekoikeria baitaude. Pelikula zuzendariaren lehen porrot handia izan zen. Zergatik? Mundu guztia erruduna
delako, eta nagusia, ikuslea bera. Hala erakusten du Wilderrek, ikuslea
biktimaren inguruan eraikitako zirko horretara hurbiltzen diren pertsonen
parean kokatuz. Akusazio hori ez zen ikusleen gustukoa izan. Lastima baino,
ikuslea haserrea sentitzen du pertsonaien jokabidearen aurrean. Ez ditugu bere
hitzak sinesten, eta damutze saiakera txikiena ere sinesgaitza dirudi.
Esan bezala, gizakien
jokabidearen alde ilunena erakusten duen pelikula ona da. Gainera, kazetaritza
sentsazionalistak audientziaren arreta erakartzeko duen erraztasuna agerian ere
uzten du. Urteak igaro dira eta pelikula oraindik indartsu mantentzen da,
erakusten duen errealitatea eta gaur egun zenbait komunikabideek egiten duten “kazetaritza”
nahiko parekoa delako. Ez da pelikula atsegina, baina bai gomendagarria.
No hay comentarios:
Publicar un comentario