Jasminen krisia
Erlazionatutako edukia: 'Midnight in Paris'
* Kritikak spoilerrak izan ditzake
Ia urtero bezala, Woody Allen zuzendari eta gidoigileak pelikula berri bat eskaintzen digu. Egile
honen produkzio lana benetan harritzekoa da. Hori bai, beti ez du arrakasta edo
kalitate bera lortzen bere istorioetan. Zuzendariak egindako azken lanei
dagokionez, ‘Midnight in Paris’ filma
ikaragarri gustatu zitzaidan, bere argazki lanaz eta istorio magikoaz. Orain, ‘Blue Jasmine’ pelikulan, zuzendariak
maitasun kontuak eta nostalgiak alde batera uzten ditu eta antsietatea, errua, korrupzioa eta gezurra bezalako gaiak lantzen
ditu, komedia eta drama nahastuz.
Jasmine (Cate Blanchett) gizarte-maila altuko newyorktar bat da. Ikasketak utzi
zituen Halekin (Alec Baldwin)
ezkontzeko, enpresari arrakastatsu bat. Senarrak nahi beste kapritxo ematen
zizkion emazteari, pozik egon zedin. Jasmine, hala ere, itsututa bizi da (ala
errealitatea ez du ikusi nahi?), eta ez die senarrak egiten dituen akordio eta
negozio zalantzagarriei kasurik egiten. Bere bizitza ospean, aberastasunean,
harrotasunean eta materialismoan oinarritzen da. Egun batetik bestera, Jasminen
bizitzak 180 graduko bira emango du eta dituen ondasun guztiak galduko ditu.
Zerotik hasi beharko da, baina akatsetatik ikasiko ote du? Ala oraindik ez du
hondoa jo?
Etxerik gabe,
lanik gabe, dirurik gabe… Jasmine San Frantziskora mugituko da, ahizparen
etxera. Ginger (Sally Hawkins),
Jasminen kontrakoa da. Langilea da, bere bizitzan ez dago aberastasun ez
glamourrik, duenarekin konformatzen da, eta nahiko pozik bizi da. Chili bere mutilaguna da (Bobby
Cannavale), erraz haserretzen den gizon nahiko bipolarra. Jasminek beti ahizpa
baino hobeagoa dela pentsatu du, arrakasta lortu baitu. Beti gutxietsi du, eta
beraren ustez, Gingerrek ez ditu
indar nahikoak jartzen arrakasta ala bizitza hobeago bat lortzeko (“gltzaileak
aukeratzen dituzu, hori baino ez duzula merezi sinesten duzulako” esaten dio
Gingerri). Erlazio eta planteamendu honek ‘A streetcar named desire’ pelikulan
pentsarazi dit. Gingerrek ez du estatus soziala bilatzen, zoriontsu izan nahi
du besterik ez. Behin ahizparen etxean instalatuta, Jasminen iragana ezagutuko dugu, eta bere egoera latzaren arrazoia
zein izan den.
‘Blue Jasmine’n pelikulan gezurrak, korrupzioa, berekoikeria,
materialismoa eta errudun sentimendua aurkitzen ditugu. Flashback-etan
oinarritutako egitura bikain funtzionatzen du, guzti hori protagonistaren nondik
norakoak hobeto ezagutzeko: Jasmine, bakarrik hitz egiten hasi den eta
antsietatea kontrolatzeko pilulak hartzen dituen emakumea (“ez du soilik porrot
egin, guztiz zoratuta dago” dio Gingerrek).
Jasmine, pertsonaia
Jasmine
pertsonaia konplexua da. Bere bizitza gezurretan oinarritzen da, bere izenean
topatzen dugu lehen gezurra. Tontakeria bat izan daiteke, baina bere benetako
izena Janet da, ez Jasmine. Bere gizarte klasea duen pertsona batentzat Jasmine
bezalako izena interesgarriagoa zela pentsatu zuen, eta horregatik aldatu zuen.
Besteen gainetik nabarmentzeko jaio zen Jasmine, bere pertsonaia guztiz sinesten du. Senarrak emandako edozein
paper sinatzen du lasai-lasai, galderarik egin gabe. Noski, ustezko
ezjakintasun hori garesti ordainduko du
gero.
Bere bizitza “hondoratzen”
hasten denean, Jasmine errudun sentitzen da, guztiz galduta dago, bakarrik.
Guztia galduko du, baina ez soilik aspektu materialean. Bere lagunek ez diote
kasurik egingo. Ingurukoentzat Jasmine ez da senarraren negozioek eragindako
arazoen biktima, ingurukoen
porrotaren errudun bakarra dela pentsatzen dute.
Bera zoriontsu
zen. Guztia galtzen duenean, bizitza
osoa eraikitzen daraman “pertsonaia” galduko du ere, nolabait bere
identitatea galduko du. Orain zerotik hasteko unea da. Bere harropuzkeria
izango da gainditu behar duen lehen oztopoa. Emakume independente bat izaten
saiatuko da. Bere aurreko estatusera bueltatzeko aukera duenean akats berdina
egingo du: bere bizitza gezur baten
gainean eraikiko du.
‘Blue Jasmine’ gaur egungo gizartearen isla da: korrupzioa,
materialismoa, irudiaren garrantzia, gezurra, berekoikeria… Pelikularen gidoiak
egitura ona du: kritikoa da, flashbackak ongi sartuta daude eta protagonista
bikaina da. Cate Blanchetten lana
pelikularen gauza aipagarrienetako bat da: urduria, izerditsua, begirada
galduta du… Aurrera egin baino, pixkanaka hondoratzen doa. Tragikomedia oso
bat, entretenigarria, elkarrizketa onekin eta aktore lan nabarmenekin. Allen on
bat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario