Komedia, zine beltza, melodrama, intriga… edo drama judiziala;
bost axola zein genero jorratzen duen istorio batek zuzendari bikain baten
eskuetan erortzen bada. Billy Wilderrek zuzendutako komediak mitikoak dira,
baina hainbat genero landu zituen zuzendariak. Billy Wilderren pelikuletan ezer
ez da dirudiena. Mozorroa edo gezurra agerikoak dira, pertsonai askok euren
benetako izaerak ezkutatzen dituzte eta ‘Witness for the prosecution’ pelikula
horren isla da.
Leonard Voleri (Tyrone Power) French andrea hiltzea
leporatu diote. French andrea emakume aberats bat zen, eta Leonarden “laguna”.
Froga guztiek French andrea Leonardek hil zuela adierazten dute, hori dela
eta Leonardek Sir Wilfrid Robertsi (Charles Laughton) laguntza eskatuko dio,
lanean dagoen abokatu onenari.
Wilfrid Robertsek, gaixo dagoen arren, lanean jarraitzeko
indar nahiko ditu. Bihotzeko bat izan duenez, egun guztian zehar erizain bat
izango du alboan. Erizainak etengabe zer egin dezakeen eta zer ez gogoraraziko
dio Wilfridi. Wilfridek, noski, erizainak esandako guztiaren kontrakoa egingo
du, adibidez tabakoa erretzen eta alkohola edaten jarraituko du, horiek ongi
ezkutatuz. Wilfridentzat lana osasunaren gainetik dago, hori dela eta, inork ez
dio maite duen hori egitea eragotziko. Wilfrid Robertsek Leonard Vole
defendatuko du epailearen aurrean. Ondorengo kritikak spoilertxo batzuk ditu,
badakit pelikularen amaieran adierazitako araua apurtzen dudala horrela,
barkaidazue.
‘Witness for the prosecution’ pelikula Agatha Christiek
idatzitako kontakizun batean oinarrituta dago, eta proiektua Marlene Dietrichen
ekiteari ezker ailegatu zen Billy Wilderren eskuetara. Aktoreari pelikularen
protagonista izatea eskaini ziotenean, baldintza bakarra jarri zuen: pelikula zuzendaria
Billy Wilder izan behar zen. Eta hala izan zen.
Jatorrizko lana antzerkirako pentsatu zuen Agatha
Christiek, izaera teatral hori pelikulan barrualdeen etengabeko erabileran eta
lehen plano luzeetan islatuta ageri da. Lehen plano horietan bai testigu bai
akusatuek gertaeren bertsio zein koartada desberdinak defendatuko dituzte.
'Witness for the prosecution' pelikulan Billy Wilderren estiloaren ezaugarri adierazgarrienak antzeman
ditzakegu, adibidez: elkarrizketek markatutako erritmo bizia, ondo landutako
gidoia, zuzendariaren presentzia ia nabaritzen ez den grabatzeko forma gardena,
eta ondo eraikitako pertsonaiak, detailez betetakoak, bakarrak.
Grabatzerako orduan, Billy Wilderren ustez kameraren
presentzia oharkabea izan behar zen. Zuzendariaren hitzetan, ikusleek “pertsonaiekin
batera akzioaren parte direla sinetsi behar dute, logela edo kale berberean
daudela”. Hori egiten dugu Wilderren pelikuletan. Kasu honetan, ikusleak
abokatuarekin batera ezagutuko ditu hilketaren nondik norakoak, epaile eta lekuko
izango gara aldi berean. Gainera, iruzurraren lekuko izateaz aparte, iruzur
egingo digute.
Pertsonaiekin identifikatzea erraza da, ‘Witness for the
prosecution’en hiru dira pertsonaien motibazio nagusiak: Christinena
(akusatuaren emaztea) maitasuna; Leonardena dirua eta Wilfridena lana.
Esan bezala, Wilderren zineman ezer ez da dirudiena, ezta
pelikula hau ere. Ez da ohiko drama judiziala, Billy Wilderren ikuspuntutik
garatutako drama judiziala baizik. Hori dela eta, genero nahasketa batekin topo
egiten dugu. ‘Witness for the prosecution’ komedia kutsua du hasieran
(pelikulan zehar abokatuaren erantzun azkarretan mantentzen dena), eta amaieran
intrigaz betetako drama batean bilakatzen da. Wilderrek, berriro ere, generoak
nahasteko abilezia bikaina zuela erakutsi zuen.
Guztiek gezurra esaten dute
Era batean ala bestean, pertsonai guztiek gezurra esaten
dute noizbait, gauza da, noiz esaten ari diren jakitea. Bai Leonardek bai
Christinek, “eszenara irten” aurretik Wilfriden “monokuloaren froga” gainditzen
dute. Nire ustez une hori gakoa da ikuslearentzat, horren arabera ikusleak bata
edo bestearen alde egingo duelako.
Froga berbera baina emaitza desberdinak. Leonardek
monokuloaren “argiaren” pean irmo mantenduko du bere errugabetasunaren
defentsa, Christinek aldiz, ez du jasango eta urduri jarriko da, pertsianak
itxiz. Urduritasuna dela eta, zalantzak izan ditu eta bere koartada kolokan
jarri du. Hori dela eta, une horretatik aurrera Christine kokatzen dugu French
andrearen hilketaren errudun posibleen zerrendaren lehengo postuan. Billy
Wilderrek hasieratik engainatzen gaitu.
Galdeketa bitxi horren ostean Leonarden errugabetasuna
era “erosten” dugu, bere hitzak zalantzan jarri gabe, berdin egiten du Sir
Wilfridek. Ez gara ohartzen Wilfrid berak esandako zenbait esaldik izan
dezaketen garrantziaz, adibidez, abokatuak Leonardi “kriminal batek dituen
instintu guztiak” dituela esaten dioenean. Badira Leonard guztiz zintzoa ez
dela adierazten dizkiguten zenbait indizio, adibidez, Christinen jokaera
galderei erantzuterako orduan. Christinek Leonard oso maite du, eta bere
erantzunetan senarrarekiko nolabaiteko menpekotasuna ageri du beti, adibidez
abokatuei esaten dienean berak bere senarrak erantzungo lukeena esaten duela
dio. Emakume bikaina da Christine, maitasunagatik edozer egiteko prest dagoena.
Leonarden ustezko errugabetasuna frogatzeko, berak bere kabuz eraikiko du
koartada perfektua.
Suposatzen da Wilfrid egoera maneiatzeko gai izan behar
dela, baina amaieran bera bezeroen eta lekukoen txotxongilo bat baino ez da
izango. Amaierako 15 minutuetan dena aldatzen da, dena amaitu denean, zerbaitek
oraindik huts egiten duela pentsatzen du Wilfridek. Justu une horretan zalantza
guztiek erantzun bat izango dute. Benetako hiltzailea nor izan den jakingo dugu,
eta gainera, zein itsu geunden konturatuko gara. Amaiera bikaina, ezustean
harrapatzen gaituena, agian presatsuegia, baina Wilderren zuzendaritza bikainaz
“estalita”.
Witness for the prosecution
drama bikaina da, aktore talde bikaina du. Charles Laughton eta Marlene
Dietrichen lanak aipatzekoak dira. Horretaz gain Sir Wilfrid Roberts pertsonaia
zuzendariaren filmografian aurkitutako onenetako bat da. Laburtuz, ‘Witness for
the prosecution’ Wilder maisuaren lan oso ona da, behin amaiera ezagututa,
bigarren ikustaldia guztiz aldatzen den horietakoa.
No hay comentarios:
Publicar un comentario