Jules, Catherine eta Jim
Nouvelle vague edo “olatu berria” Frantzian 1960tik aurrera eman zen
mugimendu zinematografikoa da. Mugimendu honen partaideek zinema ulertzeko eta
ikusteko proposamen berriak egin eta aldarrikatu zituzten. Zinemagile horien
artean Jean Luc-Godard, François Truffaut, Eric Rohmer, Jacques Rivette edota
Claude Chabrol topa ditzakegu. Euren teoriekin Frantziako zinema hankaz gora
jarri zuten. Guztiek zinema ikusten ikasi
zuten zinema egiten. Aurrerapen teknologikoei esker, kalera atera ziren euren
pelikulak grabatzera, aurrekontu txikiko lanak ziren, zinema komertzialetik
urruntzen ziren. “Egileen teoria” defendatu zuten. Zinema klasikoan askotan
zuzendariaren figura bigarren maila batean geratzen zen, ekoizlearen itzalean
izkutatuta. Nouvelle Vagueko zinemagileekin formari garrantzia handia ematen
zioten, “zuzendariaren esku horri”, hau da, zer kontatu garrantzitsua zen, baina baita nola kontatu ere.
‘Jules et Jim’ François Truffaut zuzendutako pelikula da eta Nouvelle
Vague mugimendu zinematografikoaren barruan egindako lan garrantzitsuenetako
bat da. Jules (Oskar Werner) eta Jim (Henri Serre) banaezinak diren bi
lagun dira. Catherine (Jeanne
Moreau) ezagutzerakoan biak maiteminduko dira, bere naturaltasunaz. Maitasun
hirukote bitxi bat osatuko dute.
‘Jules et Jim’ pelikularen istorioa ezohikoa da, polita, non maitasuna,
adiskidetasuna eta pasioa ageri diren. Bi gizonen artean dagoen emakumea. Hori
bai, orain ez dago borrokarik, Catherine hainbeste maitatzen dutenez, emakumeak
hartutako edozein erabaki onartuko dute. Ez dute maitatzen duten emakumea galdu
nahi, ezta amodioarengatik euren adiskidetasuna apurtu nahi. Ondorioak jasan
beharko dituzte.
Catherine (Jeanne Moreau), aurrera jarraitu ahal izateko etengabe ingurukoen
maitasuna sentitu behar duen emakumea da. Atentzioa deitzen du etengabe, eta
Julesek pelikulan dioen bezala: erregina bat da. Bere pertsonaia interesgarria
da, bere erabakiak ezin ditugulako aurreikusi. Baita emakume gorrototsua da,
hau da, kolpatuta edo zaurituta sentitzen bada, kolpea bueltatuko du
zalantzarik gabe, berriro zerotik hasi ahal izateko. Hori bai, berak beti
gogorrago kolpatuko du.
François Truffautek pelikula zuzentzeaz aparte, off ahotsa jartzen du,
ekintzak joko bat bailiran erakutsiz. Nouvelle Vague mugimenduaren baitan ‘Jules et Jim’ ez zait pelikula
ausartegia iruditzen, gutxienez bere formari dagokionez. Truffautek maitasuna, laguntasuna eta desleialtasuna bezalako gaiak
lantzen ditu pelikulan, era zuzen eta hurbilean. Neutral agertzen da, eta hori
gustatu zait, ez du bata ala bestearen alde egiten. Truffaut sentimenduen alde
apustu egiten zuen, eta hori da pelikularen elementu indartsuena. Zoriontasuna
iragankorretara mugatzen bada, Catherine ahalik eta zoriontsuen izateko ahalegin
guztiak egingo dituzte Julesek eta Jimek.
‘Jules et Jim’ istorio ona iruditu zait, baina zenbait uneetan geldoa iruditu
zait, apur bat astuna. Pelikularen bigarren erdia hasiera baino
interesgarriagoa iruditu zait. Azken atal hori hirukote protagonista espazio
berdin bat okupatzen duten hori da. Bestetik, pelikularen amaierak ez nau
gehiegi konbentzitu. Bat-bateko erabakia da, muturrekoa… ez dakit.
Esan bezala,
‘Jules et Jim’ maitasun eta
adiskidetasun istorio ona da, non bi gizon emakume berdinaz maitemintzen diren.
Pelikularen lehenengo uneetan ageri den lasterketaren irudia Nouvelle Vagueko
irudi ikonikoetako bat da, eta gauza bat agerian utziko du: Catherine beti
aurretik joango da.
No hay comentarios:
Publicar un comentario