T.E. Lawrence ofizialaren eboluzioa
Ondorengo kritikak spoilerrak ditu.
‘Lawrence of Arabia’ pelikulari buruz hitz egiten dugunean, burura etortzen
zaigun lehen gauzetako bat bere iraupena da, pelikulak ia lau orduko iraupena
baitu. Hori bai, lau ordu horiek (irekiera eta atseden musikalak barne) ez
zaizkit astunegiak iruditu, produkzio zinematografiko itzela delako.
David Lean britainiarrak zuzendu zuzen produkzio mardul hau. Pelikulak Thomas Edward Lawrence (Pter O’Toole)
ofizial britainiarraren bizitzaren atal bat erakusten du; gidoia “Los siete
pilares de la sabiduria” memoria liburuan oinarrituta dago. Ez dakit zenbatekoa
den liburuarekiko fideltasuna, sarean irakurri dudanaren arabera Lawrencen
izaera pelikulan ageri dena baino barnerakoiagoa zen, baina beno. David Leanek mito bat sortuko du, eta
ez hori bakarrik, horren atzean izkutatzen den pertsona aurkeztuko digu ere.
Pelikulak T. E. Lawrencen heriotzarekin hasten da. Bere hiletan, ezagunek
ofizialari buruzko zenbait adierazpen hipokrita egingo dituzte. Askotan egiten
den bezala, interesa pizteko errekurtso narratibo ona.
‘Zenbait gizonentzat, ezer ez dago idatzita euren
idazten duten arte’. Sherif Ali (Omar Sharif) pertsonaiaren esaldia dugu hori, T. E. Lawrenceen abenturen kidea, eta ofizialaren izaera
definitzeko esaldi nahiko ona. Zenbaitetan zalantzak pizten dizkion teoria izan
arren, Lawrence ofiziala printzipio horri fidel izango da. Lawrencek bere patua
idatziko du, edo hobeto esanda, marraztuko du (goiko planoari erreferentzia
eginez). Pelikularen akzioa Kairon kokatzen da, Lehen Mundu Gerran konkretuki.
Egokitu dioten azken misioa dela eta, Lawrence desertura joango da, bertako
egoera aztertzera, eta behar izatekotan, turkiarren aurka borrokatzera.
T. E. Lawrence ofizialaren garapena
Thomas Edward Lawrence ez zen
gizon arrunta (pelikulan diotena kontuan hartuta). Hasieran bere lana mapak
marraztera mugatzen dela dirudi, baina azkenean ezinezkoa dirudien amets
batengatik borrokatuko du: estatu
arabiarraren sorreraren alde. Heroia? Bilaua? Traba?
Desertuan zehar ingurukoak
konbentzitzeko eta mugitzeko duen gaitasuna nahiko handia dela ikusiko du.
Ausarta, anbiguoa, oldarkorra, karismaduna eta apur bat harroputza. Borrokalari
trebea, esnatuta amesten duen horietako bat. Borrokan bizirik sentitzen den
arren, egindako sarraskiak gehiegizko karga bat izango dira berarentzat.
Jendea erraz konbentzitzen du,
eta jarraitzaileak lortzeko duen erraztasun edo gaitasun hori bere alde
erabiliko du. Botereak zoratzen du, gero eta kezka gehiago ditu, eta pisu
handiago bat jasan behar du… Konponbide zaila duen barne gatazka bat du:
heriotzarekin gozatzen du, eta hori moralaren kontra egiten du.
T.E Lawrece oztopo guztiei aurre egiteko prest dago. Heroi bat izan nahi du, ez
gaizkile bat. Bat-bateko arrakastak ustekabean harrapatuko du, tribu arabiarrak
berarekin batera borrokatzeko batuko dira lehen aldiz. Miresten dute. Abizenik
gabeko gizona izatetik, Arabiako Lawrence izatera igaroko da.
Pertsonaiaren garapena narratiboa
izateaz gain, formala ere dela esan dezakegu. Ezkerrean ageri den irudian
badira bi unen non, nire ustez, garapen hori formalki adierazita ageri den.
Lehenengo irudian Lawrence bulegoan dago, argitasuna nabarmena da eta jarrera
baikorra du, edozein misio onartzeko prest dago. Pelikularen lehen atalaren
fotogrametako bat da. Bigarren irudian aldiz, gertaera tragikoek berarengan
izan duten eragina nabari dezakegu: bere jarrera ezkorragoa da, ilunagoa edo;
beraz argiztapena ere horrelakoa izango da. Bere begirada, desertuaren
oroitzapenean galduta, argi gehien duen elementua da.
Argitik itzalera, heroi bat
izatetik traba bat izatera. T.E.
Lawrencen izaera aldaketa edo garapena ere beste modu batez aztertu
dezakegu, adibidez, pertsonaiaren “txukuntasuna” kontuan hartuz.
Pelikularen hasieran, T. E. Lawrencek era zuzenean jokatzen
ari dela pentsatzen du, baina kezkak gero eta ugariagoak izango dira. Amaieran
ez du bere burua ezagutuko. Gunea aztertzera doanean hasieran, bortizkeria
ukatzen du, gizon bakezale bat balitz bezala aurkezten da, diplomatikoa.
Hasieran gizon irekia da, beti dago bere irudia zaintzen, garbi egon nahi du.
Hasierako garbitasun hori amaierako zikintasunarekin talka egiten du. Ez dago
diplomaziarako tokirik eskuak odolez zikindu baititu, eta ez hori bakarrik,
ondo pasatu du hori egiten.
Mendekuak ohorea ordezkatuko du.
Istorio epikoa bihurtu den bizitza arrunta. Arrakasta gehiegizkoa da
berarentzat. Maitatuago sentitzen den heinean, gehiago gorrotatzen du bere
burua. Alik dioen moduan: ‘If I fear
him and love him, how must he fear himself who hates himself?’
Nahiz eta etengabe lehian egon
arren, Ali bere abentura kide onena izango da, elkar errespetatzen dute. Bata
zuriz jantzita, bestea beltzez, osagarriak dira. Aktore taldearen lana oso ona
da. Askotan gertatzen den bezala, David
Leanek Peter O’Toole-i eskaini baino lehen; Lawrence ofizialaren rola Maron
Brando eta Albet Finneyri eskaini zien. Peter O’Toole garai hartan ez zen
aktore oso ezaguna, ezta Omar Sharif ere. Sharif Egipton izar bat zen, baina
mendebaldeak gutxik ezagutzen zuten.
Pelikularen argazki lana itzela
da. Amaigabea dirudien desertuaren irudiak, edozein espejismo mehatxagarri den
tokia… Lokalizazio horiek, ehunka aktoreekin eta Maurice Jarre musikariaren
soinu bandaz lagunduta, pelikula esperientzia epikoa egiten dute. ‘Lawrence of arabia’ zinemaren
historian egindako produkzio handien eta garestienetako bat da. Gaur egun ‘Lawrence of Arabia’ pelikula bezalako
bat egiteko, gutxieneko aurrekontua 250 milioi ingurukoa izango zela komentatu
zuen behin Steven Spielbergek. Esan bezala, itzela.
No hay comentarios:
Publicar un comentario