Jude (Hey Jude)
AEBetara aita ezagutzeko intentzioarekin eta bisa gabe bidaiatzen duen
Liverpooleko gaztea da. Bidaian Judek Max (Maxwell’s silver hammer) ezagutuko
du. Bizitza eroso bat daraman gizarte maila ertain-altuko gaztea. Maxek ez du
gizarteak inposatutako arauen menpe bizi nahi eta unibertsitatea utziko du.
Behin ikasketak alde batera utzita, Vietnameko gerrara derrigortuta eramango
dute. Maxek Jude-i arreba aurkeztuko dio, Lucy (Lucy in the sky with diamonds). Judek Lucy ikustean berehala
maiteminduko da. Musikalaren istorioa ez da bestelako gauza, amaiera erraz
aurreikus daiteke, hala ere, ez dut uste pelikulak maisu lan bat izateko nahia
duenik. Istorio polit bat da, eta kitto.
Iraultza, maitasuna, laguntasuna, artea, askatasuna edota
Vietnameko Gerraren aurkako mugimenduak dira pelikulak nabarmentzen dituen
kontzeptuetako batzuk, eta The Beatles taldearen abestien bidez islatzen ditu
kontzeptu horiek.
‘The Beatles’ taldearen diskografiaren antzera, pelikula
bi ataletan banatuta dago: lehenengoan ‘Beatlemania’ garairi dagozkion abestiak
daude (I want to hold your hand, All my loving edo I’ve just seen a face); eta
bigarrenean taldearen heldutasun artistikoari dagozkionak, konplexu, kritiko
eta politikoagoak diren abestiak (Strawberry fields forever edo Revolution).
Horretaz aparte, pelikula Liverpooleko taldeari eta, oro
har, rock musikari egindako erreferentziaz beteta dago. Taldearen abesti batzuk
agertu ez arren, presente daude, adibidez Get Back abestia eta zabaltza. Baita,
zenbait aktoreen izenek eta jarrerek 60ko hamarkadari egiten diote
erreferentzia. Adibidez, Sadieren pertsonaia (Sexy Sadie) Janis Joplinen izaera
du, eta Jojo gitarra jolea (Get Back), Jimi Hendrixen inspiratuta dago.
Erreferentzia artistikoak aurkitzen ditugu ere, adibidez,
Juden pertsonaiak diskoetxe baterako logo bat marraztu behar du. Inspirazioaren
bila, hasieran sagar baten irudia marrazten saiatzen da (Apple Recordsen logoa,
The Beatles taldearen zigilu diskografikoa), baina amaieran marrubi batengatik
aldatzen du, narrazioari dagokionez, marrubiak joko gehiago ematen duelako.
Julie Taymor da zuzendaria. Zenbait pelikula zuzentzeaz
aparte, The Lion King musikalaren zuzendaria da. Pelikulan zehar antzerkiaren
influentzia nabari dezakegu, batez ere, zenbait eszenen planteamendu,
koreografia eta atrezzo elementuetan. Adibidez, I want you (She’s so heavy) edo Happiness is a warm gun abestietan. Horietan eszenatokien antolamendua antzerki-eszenografia
baten parekoak dira, zoruak eta hormak mugitzen eta moldatzen doaz eszena edo
ekintza gertatu bitartean.
Pelikulak badu ere une “psikodeliko” bat, nire ustez,
pelikulak duen akats bakarra. Une psikodeliko hori gustatzen zait, bai, baina
narrazioa eteten du. Istorioan galdutako une bat da, “LSD unea” izena jarriko diogu. Estetikoki
itzela, baina narratiboki luze zamarra. Parentesi narratibo honen barruan hiru
abesti daude: I am the Walrus, Being forthe Benefit of Mr. Kite eta Because.
Esan bezala, ‘Across the universe’ gustuko dudan pelikula
da; duen estetikagatik, pertsonaiengatik eta, noski, abestiengatik. Pelikulan
agertzen diren abesti guztien artean, Strawberry
Fields forever da nire faboritoa zenbait arrazoiengatik: marrubien erabilpenagatik,
Lennonek idatzitako abestia bikaina iruditzen zaidalako (nahiz eta eszenan
esanahi berri bat eman jatorrizkoarekin konparatuz), eta une horretan
pertsonaiek sentitzen duten beldur eta nahasmenaz aparte, pelikularen estiloa definitzen
duen eszenaren parte delako.
No hay comentarios:
Publicar un comentario